Tvarumo stažuotė – sėkmingų pavyzdžių paieška

Tvarumo inovacijos švietime | Danija | stažuotė #tvarimokykla2030 | LINEŠA
Gegužės 5-11 d. mokyklos direktorė Neringa dalyvavo stažuotėje, kurios pagrindinis tikslas – gilinti žinias tvarumo srityje pasisemiant idėjų iš Danijos švietimo.
Stažuotės metu buvo lankytasi:
1. Copenhagen International School – tarptautinė mokykla, kurioje ugdomi vaikai iš 18 pasaulio šalių. Mokykla įrengta prie vandens ir be jokių turėklų/ tvorelių, kurios saugotų nuo įkritimo į vandenį. Mokykloje erdvės buvo apžiūrėtos lydint dviem mokiniams kurie anglų kalba pristatė mokyklą! Klasės, koridoriai įrengti šiuolaikiškai, naudojant tvarias medžiagas. Klasių sienos iš stiklo, puikiai matosi ugdymo procesas. Viršutiniame aukšte įrengtas sodas, kurį prižiūri mokiniai, lauke – žaidimų aikštelės, kuriose privaloma būti lauke bet kokiu oru pertraukų metu. Mobilieji telefonai mokykloje draudžiami, tik paskutinių klasių mokiniams leidžiama naudotis telefonais ir tik tam skirtose mokyklos erdvėse.
2. Den Grønne Friskole – žalioji mokykla, kurioje tvarumas atsispindi kiekviename kampelyje. Mokiniai mokosi ne tradiciniu būdu, o projektais paremta programa ir mišriu būdu jungiant klases – 0-2 kl., 3-5 kl., 6-7 kl. ir 8-9 kl. Baigę 9 klasę, mokiniai pereina į kitas mokyklas. Per metus klasėse įgyvendinami 5 projektai, kurie trunka 8-10 savaičių. Nėra testų, pažymių, egzaminų. Sukurta savita sistema, kai vaikai nesijaučia vertinami. Mokykloje mokosi 171 mokinys. Tai 11 metų veikianti mokykla. Mobilieji telefonai draudžiami, o nuo rugsėjo 1 d. bus draudžiama juos net neštis į mokyklą. Siekiama pailginti vaikų laiką be telefono (kad nesinaudotų socialiniais tinklais eidami ir pareidami iš mokyklos). Dėl šio sprendimo buvo tariamasi su tėvais, vieni sutinka, kiti ne. Tačiau mokyklos direktorė priėmė tokį sprendimą žinodama, jog tai tik į naudą vaikams ir sprendimo artimiausiu metu nesiruošia keisti.
3. Københavns Skolehaver – Kopenhagos mokyklų bendruomeninių sodų asociacija. Ši įtakingiausia ir seniausia Danijos sodų asociacija valdo 6 miesto sodus, kuriuose kasmet apie 3000 moksleivių mokosi apie ekologiją, tvarų maisto vartojimą ir gamtą:
📌kiekvienas mokinys turi savo lysvę, kurioje augina, prižiūri ir nuima derlių;
📌mokiniai atvyksta su mokytoja 1 kartą per savaitę pamokos laiku;
📌mokosi auginti ir prižiūrėti vištas, kurias ne tik augina, bet ir mato vištienos sriubos paruošimo procesą. Kaip sako šios mokyklos direktorė, vaikai turi susipažinti su gyvenimo tikrove;
📌mokiniai gali atvykti ir po pamokų į šiuos sodus bei leisti laiką gamtoje.
4. Skolerne i Boserup – mokykla, kurioje teikiamas individualizuotas ugdymas vaikams ir jaunimui, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių. Mokykloje mokosi apie 40 mokinių ir su jais dirba 40 pedagogų. Į šią mokyklą patenka mokiniai ne tik turintys autizmo ir kt. spektro sutrikimus, bet ir kenčiantys nuo depresijos, bijantys viešumos ir pan. Pradžioje jie yra stiprinami psichologiškai, o tik po to pradedama mokyti įprastų dalykų (matematikos, fizikos ir pan.). Mokiniai šioje mokykloje mokosi nebūtinai visus metus – būna tol, kol pagerėja ir yra pasiruošę grįžti į įprastą mokyklą. Taikoma gamtos ir gyvūnų terapija (katinai, kiaulės, alpakos, ožkos, arkliai – visi gyvena mokyklos teritorijoje, auginami, prižiūrimi).
5. DNS The Necessary Teacher Training College – pedagogų rengimo koledžas. Šiame koledže buvo praleistos 3 dienos ir iš arčiau susipažinta su jų gyvenimu. Tai neformalus koledžas, kuriam svarbu, jog mokytojas būtų pokyčio kūrėjas pasaulyje, o švietimas – veiksmas:
📌pirmus metus studentai autobusu vyksta į Afriką ir joje sprendžia problemas, grįžę mokosi įprastų dalykų;
📌antrus metus keliauja po Europą ir pristato nagrinėtas problemas Afrikoje, diskutuoja su gyventojais;
📌trečius metus atlieka praktiką mokyklose, dažniausiai Danijoje;
📌ketvirtus metus toliau mokosi.
📌visų studijų metu mokosi komandinio darbo, kartu sprendžia problemas, turi bendrą biudžetą, mokosi patys užsidirbti pinigų studijoms ir kelionėms, visur ir visada juos lydi mokytojas, kuris padeda kilus sunkumams.
 
Danija – šalis, kurioje tvarumas kiekviename žingsnyje: elektromobiliai, dviračiai (dviračių stovėjimo aikštelės dviejų aukštų!), požeminiai kelių aukštų metro, tvarka, gamta.
Mokyklos direktorė nuoširdžiai dėkoja Almantui Kulbiui ir Eglei Vaivadienei už kokybišką ir sklandžią stažuotę Danijoje.
 
Mokyklos direktorė